Alla inlägg den 14 mars 2013

Av cathrine - 14 mars 2013 20:16

Idag har det varit en lugn dag. Var in på stan en snabbis imorse, sedan när jag kom hem så ringde mamma och ville komma och fika.

Mamma och Kjell kommer med både biskvier och wienerbröd. Hmmm jag som har blivit så smal, nja nu ljög jag. Jag skulle verkligen behöva hoppa kakorna, men jag har ätit två idag:)


Efter att mamma åkte hem började jag googla lite för jag är så otroligt trött hela tiden. Började fundera på om det är något fel på mig igen. Men nu efter att ha kollat runt lite så verkar det vara så att man blir väldigt trött nu, så förhoppningsvis så är allt som det ska.

Men när jag googlade runt så hittade jag biverkningar på just den formen av cellgift som jag får nu.


Biverkningar av Taxotere som jag har fått:

  • Infektioner, minskning i antal röda blodkroppar (anemi) eller vita blodkroppar (vilka är viktiga för att bekämpa infektioner) och trombocyter
    SVAR: Japp det har jag/har haft
  • Feber
    SVAR: Känner mig varm och kall om vartannat, har också legat inne pga febern.
  • Sömnlöshet
    SVAR: Jag sover ca 3-4 h per natt
  • Smärta i leder eller muskler
    SVAR: Ja några dagar efter jag fått cellgifterna kommer ledsmärtan. Gör sååå ont.
  • Huvudvärk
    SVAR: Sprängande huvudvärk
  • Smakförändring
    SVAR: Inget smakar gott.
  • Andfåddhet
    SVAR: Japp det går inte ens att gå några steg i trappen utan att bli andfådd
  • Nästäppa,inflammation av hals och näsa, hosta
    SVAR: Lätt halsont, lite tjock i halsen. Känner mig småförkyld hela tiden
  • Svamp i munnen
    SVAR: Ja tyvärr, vilken smärta
  • Orolig mage inklusive illamående, kräkningar och diarré, förstoppning
    SVAR: Magen busar mest hela tiden
  • Magsmärta
    SVAR: Japp, äter omaprazol men det hjälper inte så mycket
  • Håravfall (efter avslutad behandling bör normal hårväxt i de flesta fall återkomma)
    SVAR: Har ju inget hår, så man kan säga att det betyder nog håravfall
  • Förändring i färgen på dina naglar och eventuell påföljande nagelavlossning
    SVAR: Naglarna går bara sönder
  • Muskelsmärta, ryggvärk eller skelettsmärta
    SVAR: Otroligt ont i hela kroppen
  • Svullnad av händer, fötter, ben
    SVAR: Ser att benen och händerna sväller. Sedan har magen blivit som en ballong..
  • Trötthet eller influensaliknande symtom
    SVAR: Känner mig trött och håglös. Det är precis som jag har gått in i en vägg nu.
  • Viktökning eller viktminskning
    SVAR: Har ökat ganska mycket i vikt:(
  • Uttorkning
    SVAR: Huden är torr, torr, torr
  • Yrsel
    SVAR: Ja, det snurrar rätt ofta
  • Muntorrhet
  • SVAR: Ja
  • Sväljsvårigheter eller sväljningssmärtor
    SVAR: Ja

Utöver dessa biverkningar så finns det fler, men det är bara dessa som jag fått.
Jag sa sist på när jag var på apoteket och fick frågan om det gick bra med behandlingen. Mitt svar blev att om det bara vore att operara bort cancern så vore detta enkelt, men dessa biverkningar som man får på köpet av cellgifterna hade jag gärna hoppat över.

Men om ca 1,5 vecka är det sista cellgift behandlingen.. Haja vad jag längtar:)


Måste lägga in en ful bild också..
Idag var jag på Kvantum och handlade, och till min förskräckelse fanns det bara en typ att påse att få hem maten i. Och jag som Timråit kan säga att den var inte vacker. Det sved i handen av smärtan att måsta bära den hem, men nu blir det avfallspåse. Och det passar den perfekt som:)

 


Ja ja, nog om detta..

Nu måste jag se slutet på Sofias änglar. Gillar verkligen detta program. Varför kan ingen komma till oss och göra om..
Fast jag vet inte, skulle nog helst vilja flytta till ett radhus i stan som redan är renoverat och klart.

Får se om det kanske kan bli det om något år.

Ha en trevlig kväll och helg:)

Tusen kramar till er alla, och ha en mysigt fredagsmys imorgon..


Ovido - Quiz & Flashcards